Tjejigt vs grabbigt

Min begåvade vettiga syrras tjej Ella driver en bra blogg. Där visar hon bilder hon målat och uttrycker sin frustration över grejer. För ett tag sedan la hon ut en bild på en annons hon hittat i sitt lokala annonsblad, den såg ut såhär:
Ella kollade upp vad en tjejmässa var för något, det var både bra och dåligt. Tjejerna skulle på mässan få träffa kvinnor som jobbade i mansdominerade yrken. Bra! De skulle också få göra saker som tjejer "mår bra av" som smink, hårvård och modevisningar.
Som en person som är engagerad och inte tycker att könsroller är det viktigaste här i livet kan man bli upprörd. Ella blev upprörd. Jag blir också upprörd. Upprörd över att barn i unga år uppmuntras att placera in sig i fack och att de redan här får veta hur man ska vara och vad man ska gilla om tjej och om man är kille.
Hela annonsen är ju lite knäpp för man får inte välja utifrån intresse utan man har redan från början blivit inplacerad i ett fack beroende på sitt kön.
Är man en tjej som när man var yngre var intresserad av skateboard och såna där "grabbiga" saker så blir man också upprörd över att tjejerna inte får testa på sånt. Vart fan är jämställdheten?
Jag är en tjej som hellre hade gått på tjejmässan än skateboardåkning. Därmed inte sagt att jag tycker att alla tjejer ska göra det, eller att jag vill att mina eventuella framtida döttrar ska bli ivägskjutsade på en tjejmässa. Jag säger bara att hade jag fått välja hade jag valt tjejmässan. Det hade inte alla tjejer gjort, långtifrån alla. Och jag tror, att det är mera accepterat att som tjej, om man ville och fick, följt med på spökvandring och skateboardåkning än om en elvaårig kille säger: "MEN HALLÅ! Jag vill också gå på tjejmässa! Jag tycker att hud- och hårvård är superintressant och jag gillar kläder!" Då kan vi ju gissa vad den kille skulle behöva utstå för glåpord av sina klasskamrater.
Min uppfattning är denna: att vara en grabbig tjej är coolt, att vara en tjejig grabb är fjantigt.
Jag vägrar tro att detta beror på att tjejer är mer accepterande än killar, och gillar läget med en tjejkompis som föredrar skateboards framför smink. Jag tror istället att det beror på att många av de intressen och mycket av det som anses som typiskt kvinnligt eller tjejigt har en låg status och de egenskaper som beskrivs som "grabbiga" har hög status. Även bland tjejer.
För några veckor sedan skrev jag ett reportage om vintagetrender och intervjuade en tjej om just detta. Vi pratade om den "husmorstrend" som råder och som har fått ganska mycket skit av en del feminister. Istället för att se det som att vi är på väg tillbaka i tiden, kan vi istället inte försöka se det som en chans att höja alla 40- och 50-talets hemmafruar! De gav oss så mycket! Husmanskost, härliga recept och husmorstips. VIKTIGA SAKER SOM FAKTISKT ÄR EN STOR DEL AV VÅRAT SAMHÄLLE OCH VÅRAN KULTUR.
Det finns många ställen i samhället där tjejer blir utestängda från killars arena. Det finns många ställen i samhället där killar blir utestängda från tjejers arena. Det är skitdumt.
Något som är ännu dummare är när tjejer blir dumförklarade av andra tjejer för att de är INTRESSERADE av smink- och hudvård, för att de är INTRESSERADE av kläder och mode, för att de är INTRESSERADE av att safta, sylta, baka, laga mat och ha det fint hemma hos sig. Visst kan det vara så att dessa stackars tjejer är totalt vilseledda av ett samhälle som formar oss i roller utifrån våra kön. Det kan också vara så att de faktiskt på riktigt tycker att de här sakerna är ROLIGA.
Att vara hemmafru är inte att gå på manikyr, aerobics och köpa gulliga kläder till sin hund. Det är ta hand om hemmet, ta hand om barnen, ta hand om den personen man är sambo/gift/partner med. Det är grejer som inte ens kan mätas i pengar. Och ändå så är alla som vill bli hemmafruar dumma i huvudet. Tycker vissa. Inte jag.

Här hittar ni Ellas fantastiska blogg och här kan ni hitta det braiga inlägget hon skrev om tjejmässan.

Kommentarer
Postat av: Syster

Hon är allt bra begåvad och vettig den där Ella..

2011-11-03 @ 00:44:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0